Öğretmenler için whatsapp gruplarının tehlikeleri

Öğretmenler için whatsapp gruplarının tehlikeleri

   "X gsm operatörü her yöne 999 dk. 10.000 sms ayda sadece şu kadar TL."
  " Y gsm ultra iletişim ile her yöne 1 milyon dk. şu kadar eksi 4.99 TL."
   "Z gsm her şey ultra mega dahil yönler ile herkesten  çarpı 2 kat daha ucuz. vs.. vs.."

Öncelikle güzel bir haber vereyim bu tip reklamlar önümüzdeki 3-5 yıl içerisinde tamamen bitecek.
  
   Yerini sadece en ucuz ve en hızlı internet bağlantısı rekabeti alacak. Çünkü bugün whatsapp, viber gibi uygulamalar ile insanlar iletişim probleminin büyük bir bölümünü çözüyor ve de her geçen gün daha yüksek kaliteyle. Bu da şu oluyor ki en hızlı interneti en ucuza veren firmalar daha da büyüyecek. Neyse bizim asıl konumuz bu değil. Bizim asıl konumuz whatsapp grupları.
  
   Bugün muhtemelen hepimiz cep telefonumuzda ortalama 5 ile 10 arasında bir whatsapp grubuna isteyerek/istemeyerek üye durumdayız. Özünde düşünüldüğünde müthiş bir pratiklik ve kolaylık ancak birçok dijital facianın da sebebi.

   Özel okullarda velilerin bu tip iletişim gruplarına büyük bir talebi olduğu gözlemlenmektedir. Bunun bir çok nedeni var. Bazıları en pratik yoldan en doğru bilgilendirmeyi elde etmek istiyor, bazıları öğrencisini zehir bir hafiye edasıyla izlemenin hazını yaşıyor, bazısı da kendi şahsi showunu yapıyor.

   Bu grupların kullanılmasından görüşlerini aldığım tüm öğretmenler rahatsız ve kontrolde de çoğunlukla sıkıntılar yaşıyorlar. "Peki neden kurdunuz o zaman bu grupları?" diye sorduğumda da bir çok gerekçe açıklıyorlar. En başlıcaları idare zorunluluğu, veli ve öğretmen talebi vs.

 

Tamam bu tip iletişim grupları başta çok iyi niyetlerle kuruluyor. Ancak iş sonra çığırından çıkıyor. O gün verilen ödevleri öğrencinin sorumluluk bilinci içerisinde not alması ve takip etmesi gerekirken öğrenci ve veli her akşam sınıf/sorumlu öğretmenden ödevin ne olduğunu beklemeye başlıyor. Haa olur da öğretmen bir sayfayı eksik söylerse de "hocam iyi de siz Sosyal'den 112'nci sayfayı söylememiştiniz..." gibi bir söylemle de öğretmen suçlanıyor. Oysa o öğretmenimiz X sınıfının sınıf öğretmeni ama branşı belki de beden eğitimi. Ama olsun Sosyal'da ki 112'nci sayfadan sorumlu olan kişi o. Kimse de demiyor ki (özellikle veliler) bu öğretmen sınıfta bu ödevi verdi, muhtemelen tahtaya da yazdı ama benim çocuğum notunu almadığı için, umursamadığı için ve finalde de "amaaannn nasıl olsa akşam whatsapp gruptan annem öğrenir bana söyler" rehavetinde olduğuna değinmiyor maalesef.

   Anlaşılan o ki bu tip durumlardan bir kaç ufak tefek teknolojik cambazlık dışında kurtulamıyoruz. Ayrıca koşullar da bizi bu tip gruplar oluşturmaya zorluyor ve de zorlayacak ta. Peki bu durumu nasıl lehimize çevirebilir ve sıkıntıları en aza indirebiliriz?

   1) Grup İsmi
       Kurduğunuz grup ismi çok önemli. İnsanların algısının ilk oluştuğu nokta burasıdır. Örneğin "7/B sınıfı" isimli bir grup çok sıradandır ve sanki o grup üyelerine 7/B sınıfı üzerinde her türlü yetkiyi verir. Bunun yerine daha hedef odaklı isimler olabilir. "7/B Eğitim Bilgilendirme Grubu""Tübitak Bilişim Kulübü""X okulu Basketbol Takımı Kulübü" gibi isimler daha hedef belirleyici isimler olabilir.

   2) Grup Logosu/Resmi
       Grubunuza mutlaka bir logo yada resim ekleyin, özellikle görsel zekaya hitabet açısından çok önemlidir. Mümkün olduğunca logo da bir başarı öyküsü resmi ya da akademik mesaj içeren bir tema kullanın. Telefonlarda resimler küçük göründüğünden bol yazılı bir resim koymayın illa yazı olacaksa da, iyi bir alt fon ile en fazla 3-4 kelime olmalı "Takip Başarıyı Getirir...", "Hayattaki En Değerli Varlıklarımız..."gibi öğrenci merkezli mesajlar olmalı.

  3) Grubunuzun Manifestosunu Yayınlayın
      Grubu ilk kurdunuz ve biraz da tedirginsiniz. İlk olarak kısaca kendinizi tanıtın. "Merhaba, ben Ayhan Kiraz, 11/A sınıfı sınıf öğretmeniyim, 1985 yılında Tekirdağ'da doğdum. Gaziantep'te 2. yılım olup evli ve biri 4 diğeri 1 yaşında iki çocuk babasıyım. Okulumuzda müzik öğretmeni olarak görev yapmaktayım. Bu yıl sizlerle öğrencilerimizin akademik başarılarının yanı sıra yaşam becerilerini de birlikte geliştireceğimiz için çok heyecanlı ve umutluyum." bu kısa tanıtımın arkasından muhtemelen size onlarca "merhaba hocam", "hoş geldiniz hocam", "oleyyy iyi ki bu grubu kurdunuz" vs. gibi mesajlar gelecektir. en son mesaj gelinceye kadar sabırla bekleyin ve son mesaj geldikten takriben 45-50 dk. sonra genel olarak kısa bir teşekkür mesajı yazın.  "şimdi sizlerle paylaşmak istediğim bazı hususlar olacak" deyip gurup kurallarınızı sıralayabilirsiniz.

Örnek maddeler;
- Bu gurupta sadece akademik konular konuşulacaktır. (Yemek, servis, mağaza, kantin, muhasebe vs. sorunlarınızı özelden yazarsanız idareye iletmek için size yardımcı olmaya çalışabilirim. Ayrıca dilerseniz sizlere ilgili birimlerin mail adreslerini de gönderebilirim)

- Saat 22.00'den sonra guruptan hiç bir şey paylaşılmayacak ve siz değerli gurup üyelerimizin dinlenme anları sabote edilmeyecektir. Ancak çok acil bir durumda benimle özelden yazarsanız size yardımcı olmaya çalışacağım.

- Gurupta öğrencilerimizin sizin adınıza yazdığı hiç bir mesaja cevap verilmeyecektir. Örnek: "Öğretmenim Fen Bilgisinden yarın sınavımız var mı?" "Emir'ciğim lütfen annen/baban beni özelden arasın ben ona bilgi vereceğim" denilebilir.

Bu kuralları kurum ilkeleri ve kendi prensiplerinize göre geliştirip, çoğaltabilirsiniz.

   4) Gurubun Genel Başarısını Öne Çıkarın
       Öğrencilerin ve velilerin kişisel başarısından ziyade gurubun varoluş nedeni olan öğrencilerin pozitif yönlerini ve başarılarını öne çıkarın. Örneğin; "Bugün yemekhanede 8/B sınıfımızla gurur duydum, yemek sırasındaki bekleyişleri, yemeklerini asla israf etmeden bitirmeleri, masalarını tertemiz bırakıp, yemekhane çalışanlarına yardımcı olmaları sizlerden aldığı yüksek aile terbiyesinin en somut göstergesiydi." cümlesi size çok şey kazandıracaktır.

  5) Gurup Üyelerine Tavsiyelerde Bulunun
      Gurup üyelerinin bir kısmı size ön yargılı olabildiği gibi bir kısımda sizin söylediklerinizi kanun olarak kabul edecektir. O nedenle zaman zaman pedagojik, entelektüel ve eğitim/başarı odaklı tavsiyelerde bulunun. Örneğin; "Sayın velilerim bu hafta sonu Kastamonu Devlet Tiyatrosunun eyvah sınav var oyununu izlemenizi öneriyorum.""Bu akşam saat 21.00'de National Geographic TV.de dönüm noktası programını müsait olduğunuzda çocuğumuzla birlikte izlemenizi tavsiye ederim" yada "Bu hafta Pazar günü saat 14.00' de Gaziantep Basketbol takımımızın Pınar Karşıyaka ile Karataş spor salonumuzdaki maçta olacağım." gibi.

 

4.01.2018 (Alper Kaplan)

DİĞER YAZILAR

Eğitimde Yerel Değerler ve Metaların Kullanılması

İNGİLİZCE İLE DERDİMİZİ ANLATAMIYORUZ Kİ